Mindfulness

De aandachtstraining van Hof van Heden is een 8-weekse training MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) ingevolge Jon Kabat – Zin.
Mindfulness is aandacht voor dit moment, voor hoe je leven NU is. Belangrijke begrippen hierbij zijn: mildheid, niet-streven en niet-oordelen. Helder en met aandacht aanwezig zijn is een voorwaarde om stress te kunnen hanteren. Als je je helder bewust bent van een situatie op het moment zelf kan je kiezen hoe je ermee omgaat in plaats van vast te zitten in automatische reacties. Vaak ben je met je gedachten in het verleden of dwaal je weg in fantasieën over de toekomst. Dit kan je aandacht zo in beslag nemen, dat je je tijd voornamelijk op de automatische piloot doorbrengt. Dit ontneemt je het zicht op hoe je leven nu is en wat je voor jezelf kunt doen. Hoe jij je leven wilt invullen.

 


Voor wie?

Mensen die mindful zijn:

  • hebben minder snel last van stress of negatieve gedachten
  • signaleren sneller dat er wat aan de hand is en doen er dan ook wat aan
  • kunnen beter omgaan met stress, pijn en ander ongemak
  • ervaren contacten met collega’s positiever en comuniceren makkelijker
  • gaan beter om met conflicten omdat ze zich minder snel bedreigd voelen
  • zijn zelfbewuster en vitaler
  • zijn aandachter, hebben meer focus, zijn creatiever en presteren beter
Mindfulness is dus voor iedereen die wil leren om bewust en open aanwezig te zijn bij wat nú gebeurt. Gewoon door ‘te zijn met wat nu is’ en ‘JA’ te zeggen tegen het leven.

E-coaching

Het gebruik van e-mail in een coachingsproces brengt z’n eigen dynamiek met zich mee. Bij alle persoonlijke ontwikkeling is de route naar de verandering het eigenlijke leerproces en daarmee minstens zo belangrijk als het gestelde einddoel.
Door de mogelijkheid bij e-coaching om dagelijks te mailen kunnen wij met kleine stapjes door het traject heengaan, waardoor afwijkingen van de route goed worden gesignaleerd en sneller bijsturen mogelijk is.
Het contact is actueel en bondig; je komt direct to the point: wat gebeurt er NU, wat denk je NU, wat doe je NU, wat is een alternatief. En je kunt direct inspelen op (onverwachte) invloeden die op het traject inspelen. En hoewel e-coaching dus erg in kan spelen op het NU, kan achteraf alles worden nagelezen en kan dus de eigen ontwikkeling of gedachtenvorming nog eens rustig worden geanalyseerd.

Misschien schrijf je liever dan dat je praat, of geef je de voorkeur aan de relatieve anonimiteit van e-mail. Misschien wil je rustig vanaf je werkplek, op een moment dat je er tijd, ruimte en energie voor hebt, communiceren. Voor e-coaching hoef je je werkplek of privésituatie niet te verlaten.

 


Werkwijze

Na een (al dan niet) schriftelijke intake krijg je oefeningen en opdrachten om je persoonlijke vraag verder te onderzoeken. In overleg wordt het coachingsdoel en het plan van aanpak bepaald. Je maak concrete werkafspraken, zoals hoe vaak je mailt en hoe snel je kan rekenen op antwoord van je coach.

Voor sommigen blijkt e-coaching een minder geschikte methodiek. De afstand tussen jou en je coach is te groot, je hebt moeite met het schriftelijk uiten van je gedachten en emoties. Je kunt dan zonder problemen overstappen op de reguliere ‘face tot face’ coaching. Ook een combinatie van beide is een goed alternatief.

Neem gerust contact met ons op
Share This